Thursday 10 October 2013

Untung Jadi Cinabeng Di Malaysia





Untung jadi Cinabeng ni. Banyak duit, dah bunuh orang, boleh lari ke luar negara.
Jangan kata penulis dengki dengan Cinabeng pula ya. Penulis cuma menyuarakan pandangan daripada senario semasa yang dapat dilihat sahaja. Penulis tidak berniat hendak memburuk-burukkan ataupun membuat fitnah terhadap para Cinabeng yang ada di dalam Malaysia ini.
Penulis sedar, bukan semua Cinabeng di dalam Malaysia ini bersikap buruk seperti kebanyakan yang dengan mudah dapat kita lihat. Masih ada segelintir yang tahu dan sangat menghormati kaum peribumi yang pernah dikatakan pendatang oleh segelintir Cinabeng yang tidak sedar diri.
Artikel ini bukan berkata kunci rasis. Ianya sekadar tindakan reflek daripada pembacaan laporan akhbar mengenai usaha pihak polis menyiarkan gambar Cinabeng yang menjadi ‘mastermind’ pembunuhan pengasas Ambank di tempat letak kereta sebelum ini.
Bantuan Interpol diperlukan kata polis untuk menahan Cinabeng penjenayah yang sudah melarikan diri ke Australia. Itulah, Cinabeng ada banyak duit, semua dia boleh buat.
Macam mana Cinabeng tidak banyak duit, segala halal haram mereka main bedal sahaja. Ekonomi negara mereka pegang. Nama pengeluar bumiputera pun, pemilik sebenar tetap Cinabeng juga. 
Contohnya macam Pau Ahmad. Taukenya Cinabeng, guna nama pemandu berbangsa Melayunya untuk mengelirukan orang Melayu. Orang Melayu pulak, nampak aje nama Melayu, berebut-rebut pergi beli. Tak payah siasat lagi halal haramnya.
Pengeluar dan pengusaha yang betul-betul bumiputera pula, baru hendak naik sedikit sudah sedaya upaya dijatuhkan. Kalaupun bukan oleh Cinabeng, bangsa sendiri pula yang berdengki khianat. Kalaupun tak ada yang dengki khianat, harga pulak diletak macam dalam produk keluaran tu ada emas seketul, mahal berganda daripada keluaran Cinabeng.
Kalaulah bumiputera di Malaysia ini bersatu padu menyokong bangsa sendiri seperti yang diamalkan oleh Cinabeng, dan tidak meletak harga yang tinggi pada produk keluaran mereka, penulis percaya, Cinabeng-cinabeng yang sudah semakin besar kepala ini tidak berani lagi mengangkat muka.

No comments:

Post a Comment