Monday, 23 September 2013

Ops Cantas : Tahniah Kerajaan


KUALA LUMPUR - Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menafikan Ops Cantas Khas yang dilaksanakan bagi mengesan anggota kongsi gelap atau gangsterisme akan dihentikan pada 19 Okt ini.
  
Beliau memberitahu persidangan Dewan Rakyat hari ini, operasi itu akan diteruskan bagi memastikan keselamatan negara terus terpelihara dan sehingga 'fear of crime' di kalangan masyarakat dapat dikurangkan.
  
Ahmad Zahid berkata sehingga 18 Sept, seramai 212,259 orang yang disyaki terlibat dalam kegiatan kongsi gelap telah ditahan dan dibuat tapisan.
  
"Seramai 8,898 orang pula telah ditangkap, 289 senjata api dan senjata merbahaya juga telah dirampas. Kejayaan yang dicapai adalah penurunan indeks jenayah khususnya jenayah kekerasan hampir 42 peratus daripada 69 kes kepada 40 kes dalam tempoh sebulan operasi dijalankan," katanya menjawab soalan Lim Lip Eng (DAP-Segambut) pada sesi soal jawab di Parlimen di sini.
  
Lim ingin tahu berapa ramai yang telah ditangkap di bawah Ops Cantas setakat 16 Sept mengikut bangsa, jantina dan negeri.

Polis telah melaksanakan Ops Cantas bermula 17 Ogos dan seterusnya menyiarkan senarai 49 kumpulan kongsi gelap yang diwartakan haram, pada 30 Ogos.
  
Ahmad Zahid berkata daripada 8,898 orang yang ditangkap dalam operasi khasm itu, seramai 3,842 berbangsa Melayu (3,645 lelaki, 197 perempuan), 2,485 bangsa India (2,449 lelaki, 36 perempuan), 1,088 bangsa Cina (1,021 lelaki, 67 perempuan) dan 1,483 bangsa lain (1,267 lelaki dan 256 perempuan).
  
Untuk pecahan mengikut negeri, beliau berkata Selangor mencatat jumlah paling tinggi dengan 3,889 tangkapan diikuti Johor (1,760), Kuala Lumpur (749), Kedah (505), Pulau Pinang (254), Perak dan Pahang (225), Kelantan (253), Sarawak dan Negeri Sembilan (165), Melaka (94), Terengganu (25) dan 12 di Perlis.
  
Selain itu, beliau turut memaklumkan Dewan setakat ini sebanyak 214 kertas siasatan telah dibuka di bawah Akta Pertubuhan 1966 dan 46 kes dibuka di bawah Akta Pencegahan Jenayah 1959.
  
Beliau berkata setiap yang ditahan mengikut Akta Pencegahan Jenayah boleh direman sehingga maksimum 72 hari.
  
Dalam pada itu, beliau berkata pemantauan berterusan juga dibuat ke atas persatuan-persatuan yang ditubuhkan bekas anggota kongsi gelap dan didaftarkan di bawah Pendaftar Pertubuhan (ROS).
  
"Kalau aktiviti mereka masih menyamai aktiviti yang dibuat sebelum ditahan, tindakan akan diambil mengikut Akta Pertubuhan," katanya menjawab soalan Datuk Dr Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam). - Bernama

Baguslah tu. WK nampak pun, selepas Ops Cantas ni dilaksanakan, dah makin kurang dah samseng kat Klang ni. 

Kalau dulu, masa sebelum Ops Cantas ni ada, depa ni tak kira masa menunjukkan kehebatan mereka. Tengah-tengah malam buta orang nak tidur pun terganggu kalau sampai masa depa bergaduh tu. Nak tinggalkan kereta kat parking pun risau aje kalau-kalau depa duk pecahkan cermin.

La ni dah rasa lega sangat dah. Dah boleh tidur lena setiap malam. Dah tak perlu nak risau kereta kena pecah. Dah tak ada terkejut tengah malam bila tiba-tiba ada India mabuk pecahkan cermin tingkap rumah, bergaduh bertumbuk terjerit-jerit pukul bini.

Elok sangat kalau tak dihentikan Ops Cantas ni. Buat sampai habis samseng-samseng kena sumbat dalam penjara. Jangan lupa juga angkut sekali Indon-Indon, Bangla, Myanmar dan macam-macam pendatang asing yang dah bermaharajalela kat rumah-rumah flat di Klang ni sampaikan orang tempatan sendiri dah rasa macam menumpang di negara sendiri.


1 comment:

  1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















    Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

    ReplyDelete