Tuesday 27 September 2011

ENTRI PENGENALAN : AYAM DAN TELUR


Salam buat semua!

Dewasa ini pelbagai kejadian yang tidak diingini telah berlaku di negara kita yang tercinta ini. Bermula dari kisah remaja melarikan diri dari rumah sehinggalah kisah ahli politik yang beraksi panas. Semua kisah yang dipaparkan di dada-dada akhbar mahupun di ruangan siber semakin lama semakin bertambah bilangannya dari sehari ke sehari.

Siapakah yang harus disalahkan di dalam hal ini? Adakah si pelaku ataupun pihak yang mencanangkan kejadian itu kepada pembaca yang harus diletakkan kesalahan apabila kejadian yang sama seperti dilaporkan berlaku pula kepada orang lain?

Anak Merdeka sendiri tidak tahu hendak menyalahkan siapa. Hendak disalahkan pelaku, jika pihak akhbar dan penulis di siber tidak mewar-warkan perkara sama, tidaklah pelaku tahu hendak berbuat begitu. Namun, di dalam masa yang sama, jika pelaku tidak berbuat begitu, bagaimana pihak akhbar dan penulis di siber dapat bahan untuk disebarkan. Kes ini bolehlah diibaratkan seperti ayam dan telur, yang manakah ada dahulu antara ayam dan telur!

Anak Merdeka tamatkan entri kali ini di sini dahulu untuk memberi ruang pembaca berfikir dan juga untuk Anak Merdeka mencari bahan untuk disebarkan. Selamat berfikir!



No comments:

Post a Comment