Wednesday 28 September 2011

CAKAP SIANG PANDANG-PANDANG!


Itulah dia! Orang tua-tua dahulu pernah berkata, cakap siang pandang-pandang! Ada hikmahnya akan kata-kata tersebut.

Anak Merdeka merujuk laporan akhbar di Berita Harian Online yang mengatakan polis Johor kecewa serta tersinggung dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang baru-baru ini. Lancang sungguh mulutnya.

Di mana-mana pun ada kejadian jenayah. Di mana-mana pun ada kes penculikan. Tidak semestinya di Pulau Pinang sahaja tempat selamat untuk para pelancong datang. Sebagai rakyat Malaysia, beliau tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang sebegitu. Kenyataan yang sebegitu pastinya mengundang persepsi negatif.

Anak Merdeka pernah pergi ke Pulau Pinang menaiki bas sebelum ini. Pada pandangan Anak Merdeka, Pulau Pinang tidaklah seselamat yang dinyatakan oleh Ketua Menterinya itu. Di sana bukan sahaja dibanjiri warga asing, malahan pengusaha basnya juga bersikap seperti lintah darat. Mengambil kesempatan di atas kesempitan orang lain.

Sudahlah Anak Merdeka dikenakan tambang yang mahal, malahan Anak Merdeka terpaksa berjalan jauh untuk mendapatkan bas tersebut. Cuba anda bayangkan apa perasaan Anak Merdeka yang pertama kali datang ke Pulau Pinang, tidak tahu arah tuju dan tiba-tiba sahaja Anak Merdeka disuruh ke sana dan ke sini untuk menaiki bas yang sebelumnya telah dikenakan tambang yang tinggi. Anak Merdeka merasa kecewa dan tidak selamat.

Rasanya jauh lebih mudah ketika Anak Merdeka ke Negeri Johor menaiki bas sebelum ini jika dibandingkan dengan ke Pulau Pinang. Di Negeri Johor, walaupun tiket basnya mahal namun Anak Merdeka tidak perlu ke sini dan ke sana untuk menaiki bas. Semua basnya diletakkan di satu kawasan. Sangat mudah untuk Anak Merdeka mencarinya.

Soal keselamatan, Anak Merdeka tidak mahu pertikaikan kerana di mana-mana sahaja sememangnya kita perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk memastikan keselamatan diri kita. Tidak perlu hanya berharap kepada pihak berkuasa untuk menjaga keselamatan kita.

No comments:

Post a Comment