Tuesday 15 November 2011

KIOSK DAFTAR MASUK DEPA BUAT HAL, KITA JUGAK YANG KENA CAJ!

Jumaat lepas Anak Merdeka mengekor (mengikut) Sifu R yang terlibat memberi penerangan (ceramah) di sebuah negeri yang terletak di dalam Kepulauan Borneo.

Hendak dijadikan cerita, sepatutnya pada pagi tersebut, Anak Merdeka ke Sandakan untuk menghadiri majlis perkahwinan seorang rakan tetapi akibat sedikit salah faham, kami terlepas penerbangan. Menyangkakan penerbangan kami pada jam 10 pagi tetapi rupanya jam 10 pagi itu adalah waktu ketibaan kami di Sandakan. Makanya, sudah ada unsur-unsur kerugian di situ.

Memandangkan kekangan kewangan, kami berbincang, bermasam muka dan membuat beberapa panggilan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Akhirnya kami membuat keputusan untuk mengambil tiket penerbangan terus ke Kota Kinabalu.

Kami tidak dapat membuat tempahan awal untuk tiket penerbangan balik melalui atas talian kerana sistem mereka sedang dikemaskini dan hanya membelinya terus di kaunter ketika kami hendak berangkat balik ke Kuala Lumpur.

Setelah mendapat tiket, kami harus membuat daftar masuk di kiosk yang disediakan tetapi malangnya terdapat sedikit masalah yang berlaku ketika kami membuat pendaftaran. Kami diminta ke kaunter tempahan semula.

Arahan demi arahan yang terpaksa kami ikut sehingga membawa kami beratur di kaunter untuk membuat daftar masuk secara manual. Namun yang agak terkilan (sedikit sahaja), mesin mereka yang buat hal, kami juga yang dikenakan caj di mana pendaftaran manual dikenakan bayaran RM10 setiap seorang.

Terpaksa membayar caj yang dikenakan walaupun bukan di atas masalah yang kita timbulkan sendiri, itu bukanlah satu perkara yang menguji kesabaran sehinggalah perkara seterusnya yang berlaku.

Pengumuman!

Ya. Pengumuman yang dibuat oleh pihak mereka menyebabkan kami berkampung di lapangan terbang selama beberapa jam.

No comments:

Post a Comment