Wednesday 23 November 2011

Sudah Sampai Musim Banjir!

Kisah air lagi. Hehehe...

Kawasan Pantai Timur dan banjir tidak dapat dipisahkan. Saban tahun kawasan ini pasti akan dilimpahi air terutama pada akhir tahun.

Bermula pada bulan Oktober, hujan pasti mencurah dan membasahi bumi. Setiap hari tidak kira pagi, petang mahupun malam, hujan pasti akan turun dan adakalanya tidak berhenti dari pagi membawa ke malam.

Ketika inilah aspek keselamatan sangat perlu dititikberatkan oleh setiap orang kerana golongan yang sangat suka pada keadaan ini adalah kanak-kanak. Mereka sudah pastinya suka hendak bermain dengan air tanpa menyedari air tersebut boleh mendatangkan bahaya kepada mereka. Bukan sahaja dibimbangi akan lemas malahan penyakit juga mudah mendatangi mereka.

Taun ataupun nama saintifiknya Cholera berpunca daripada virus vibrio cholerae yang biasanya tersebar melalui air yang tercemar. Penyakit ini boleh menyebabkan mangsanya cirit-birit, muntah dan kekeringan. Mangsa boleh dirawat namun jika keadaannya teruk, ia mungkin boleh menyebabkan kematian.

Seperti api, air juga sewaktu sedikitnya menjadi kawan dan penghilang dahaga namun jika sudah banyak, ia boleh menjadi pembunuh manusia. Oleh itu, jagalah keselamatan diri dan anak-anak dari bahaya banjir. Beringat sebelum kena supaya tidak menangis kerana leka.

No comments:

Post a Comment