Friday 25 November 2011

Bagus Juga Kalau Dipraktikkan Di Malaysia!

Utusan Malaysia melaporkan berita mengenai sebuah bandar di Sierra Leone yang menawarkan biasiswa selama lima tahun untuk pelajar perempuan yang menyimpan keperawanan sehingga mereka menamatkan pengajian di universiti.

Menurut Pengerusi Perbandaran Bo, Mathew Margao, sasaran tawaran biasiswa tersebut bagi mengurangkan kes kehamilan remaja dengan memastikan sekurang-kurangnya 80 peratus pelajar sekolah kekal dara sehingga mereka menamatkan pelajaran. Majlis perbandaran akan mendapatkan khidmat pegawai perubatan wanita untuk memeriksa mereka bagi membuktikan keperawanan mereka.

Bagus juga jika dipraktikkan di Malaysia. Sudah tentu ramai anak-anak gadis yang akan menjaga keperawanan mereka terutamanya mereka yang berasal dari kampung. Seperti yang banyak kita lihat sekarang, ramai anak gadis yang berasal dari kampung mengalami kejutan budaya. Bertudung litup dan begitu menjaga tata susila ketika di kampung tetapi apabila belajar dan menetap di bandar, mereka lupa diri. Mengikut teman lelaki hingga tergadai maruah diri dan terabai pelajaran. Bahkan ada yang sampai menjadi teman social kepada golongan VIP.

Gejala sosial seperti hamil luar nikah dan pembuangan bayi sudah pasti dapat dikurangkan statistiknya sekaligus mengurangkan kadar jenayah. Ini sudah pasti akan menjadikan Malaysia yang selama ini terkenal sebagai sebuah negara Islam dan terkenal dengan kesopanan serta keharmonian masyarakat pelbagai kaumnya dipandang tinggi oleh negara luar.

No comments:

Post a Comment