Wednesday 14 November 2012

Kerajaan Malaysia Harus Tegas Tangani Konflik!

Sudah tiba masanya kerajaan Malaysia mengambil langkah tegas untuk memastikan kehormatan negara tidak diinjak dengan mudah oleh orang luar. Bukan sekali dua kejadian bendera Malaysia dibakar oleh warganegara Indonesia akibat daripada isu melibatkan warganegara Indonesia yang diperbesarkan oleh media-media nyamuk di sana.

Tidak cukup dengan membakar bendera lambang kemegahan rakyat Malaysia, mereka juga telah mengadakan tunjuk perasaan untuk menghalau rakyat dan Duta Besar Malaysia di sana. Sudah pasti keselamatan rakyat Malaysia yang berada di sana juga dalam situasi yang tidak menyenangkan.

Penulis berasakan, sudah tiba masanya kerajaan Malaysia memandang serius akan perbuatan mereka ini. Sudah sampai masanya untuk kita bertegas.

Jika mereka boleh memaksa pimpinan tertinggi mereka untuk menghalau rakyat Malaysia yang berada di negara mereka disebabkan isu rakyat mereka di sini yang dikatakan dianiaya, mengapa kita juga tidak berbuat begitu? Bukan satu dua kes yang berlaku yang melibatkan warganegara Indonesia di negara ini. Bukan seorang dua anak gadis Malaysia yang dilarikan oleh warganegara Indonesia ke tempat mereka. Bukan satu dua kes rompakan dan kematian yang disebabkan oleh warganegara Indonesia.

Adakah disebabkan kita terlalu bergantung harap kepada tenaga kerja daripada Indonesia, menyebabkan kerajaan tidak berani hendak bertegas dengan tindakan yang telah dilakukan oleh mereka? Isu seorang pembantu kedai warganegara Indonesia yang dipaksa melakukan seks oleh polis Malaysia baru-baru ini mewujudkan situasi yang tidak menyenangkan sedangkan kes tersebut belum terbukti lagi kebenarannya.

Bagaimana pula dengan kes seorang pelajar Malaysia di Indonesia yang menjadi mangsa bunuh ketika kejadian samun yang melibatkan beliau di Malang satu ketika dahulu? Apakah kesudahannya? Sudahkah pelakunya ditangkap dan dijatuhkan hukuman oleh polis Indonesia?

Kerajaan Malaysia diminta tegas oleh kerajaan Indonesia dalam hal yang melibatkan rakyatnya tetapi adakah mereka bertegas dengan rakyat mereka apabila bendera Malaysia dipijak, dikencing dan dibakar?

No comments:

Post a Comment