Tuesday 26 February 2013

Manifesto Bukan Janji : Lama Tak Tertunai, Tambah Baru Lagi



1-Mewujudkan 1 juta peluang pekerjaan baru untuk rakyat dengan mengurangkan kebergantungan buruh asing secara berperingkat.
2-Memperkenal gaji minima RM1,100 sebulan.
3-Melatih 1 juta lepasan sekolah yang tidak melanjutkan pelajaran.
4- Membina 5 universiti dan 25 sekolah vokasional
5- Tabung inovasi IKS RM500 juta, menyelaras cukai rakyat- kadar cukai tertinggi 26% untuk cukai pendapatan hanya mula dibayar bagi pendapatan boleh cukai melebihi RM400,000 berbanding RM250,000 sekarang.
6- Henti operasi Lynas, kaji semula RAPID dan kaji undang-undang pembalakan.
7- Memperuntukkan RM500 juta untuk Tabung Usahawan Kecil Prajurit, kenaikan caruman LTAT dari 15% ke 20%, dividen RM2000 setahun kepada bekas prajurit tidak berpencen.
8- Memberi permit terus kepada pemandu teksi
9- Pengangkutan awam percuma kepada golongan berbeza upaya, tambah bilangan bas, merangka untuk membina sistem keretapi laju antara bandar.
10- Memecah monopoli dengan mewujudkan Suruhanjaya Anti Monopoli, Suruhanjaya Kontrak Awam untuk menilai perjanjian awam seperti IPP dan konsesi berat sebelah, tender terbuka, membubar 1MDB, melupuskan pegangan kerajaan dalam GLC.
Manifesto bukan janji. Itu kata Si Khalid Gagap, Menteri Besar Selangor apabila semakin ramai pengundi yang telah termakan helah manifestonya pada PRU12 sehingga memberikan kemenangan kepada Pakatan Pembangkang di Selangor menuntut hak mereka.

Mungkin manifesto itu bukan bermaksud janji bagi Pakatan Pembangkang tetapi tidak kepada rakyat yang telah terpedaya dengan manifesto tersebut. Bagi rakyat, manifesto itu merupakan janji-janji yang sememangnya akan dilaksanakan oleh si pembuat manifesto. Jika mereka tidak beranggapan begitu, mustahil mereka akan memberikan kepercayaan dan peluang kepada si pembuat manifesto untuk menunaikannya.

10 perkara yang tersenarai di awal artikel ini menunjukkan 10 lagi perkara yang dijanjikan oleh Pakatan Pembangkang kepada rakyat. Itulah manifesto baru untuk mengaburi mata dan memikat hati rakyat supaya sekali lagi menyokong mereka.

Manifesto yang lama pun masih belum terlaksana, bagaimana pula rakyat mahu mempercayai mereka sekali lagi? Sedangkan yang lama pun masih tidak berjaya meyakinkan rakyat untuk memilih mereka, bagaimana pula dengan yang baru ini?

Manifesto bukan janji katanya. Kalau bukan janji, apa pula maksudnya dengan senarai panjang yang tertulis perkara-perkara seperti di atas? Adakah itu sekadar cakap-cakap kosong sahaja seperti manifesto yang sebelum ini?

Jika perkara-perkara yang tertulis di dalam senarai di atas sememangnya dilaksanakan oleh Pakatan Pembangkang, ianya memang memberi kebaikan kepada rakyat. Tetapi, sudah terbukti apa yang dikatakan manifesto oleh Pakatan Pembangkang sebelum ini tidak berjaya mereka tunaikan.

Perlukah lagi rakyat membiarkan diri mereka diperbodohkan oleh sebuah parti yang hanya pandai berjanji tetapi tidak tahu untuk menunaikan janji-janji tersebut? Jangan tepuk dada tanya hati tetapi duduk dan renungkanlah sedalamnya apa yang telah diperolehi daripada manifesto yang dikatakan bukan janji itu.

SUMBER : Suara Generasi Baru

No comments:

Post a Comment