Thursday 28 February 2013

Konvensyen Pakatan Gagal Dapat Sambutan, Bukti Penolakan Rakyat

Di saat ini, pimpinan pakatan pembangkang sedang ‘pecah kepala’ memikirkan pelbagai cara dan kaedah terbaik bagi memastikan rakyat dapat ditipu lagi dengan janji manis di dalam ‘manifesto bukan janji’ yang telah di bentangkan ketika konvensyen baru-baru ini. Ini kerana kegagalan mereka dalam memastikan rakyat terpedaya dengan tawaran ‘manifesto bukan janji’ itu bakal menyebabkan percubaan mereka merampas Putrajaya gagal di realisasikan.

Namun di masa yang sama, mereka masih merasa gentar apabila melihat kehadiran yang hadir ke konvensyen tersebut tidak seperti yang diharapkan. Ia secara jelas memberikan mesej bahawa perjuangan dan ideologi pakatan pembangkang belum diterima masyarakat secara keseluruhan.


Konvensyen yang diadakan di Shah Alam baru-baru ini, dikatakan hanya dihadiri sekitar 1000 – 1200 orang sahaja. Berbanding laporan yang dikeluarkan oleh portal rasmi DAP, The Rocket yang mengatakan ia di hadiri oleh hampir 3000 orang.

Dan sudah menjadi resam, buat portal dan media pembangkang untuk ‘bermain’ dengan angka kehadiran setiap kali program pembangkang diadakan, Ia bertujuan bagi menunjukkan kononnya setiap kali pembangkang mengadakan program ia mendapat sambutan yang hebat dari rakyat, walaupun pada hakikatnya ia adalah sebaliknya.

Lebih menarik perhatian, bila portal pembangkang Malaysiakini langsung tidak melaporkan jumlah kehadirin pada program tersebut dan hanya memfokuskan kepada ‘manifesto bukan janji’ pakatan pembangkang yang dilancarkan sejurus selepas konvensyen tersebut diadakan.

Sekiranya benar, pendekatan dan ideologi pakatan pembangkang mula mendapat tempat di hati sebilangan besar pengundi dan masyarakat di negara ini, masakan program yang begitu penting ini gagal menarik kehadiran puluhan ribu orang.


Berbalik kepada isu kehadiran, rationalnya sekiranya kita melihat dari gambar yang di ambil dari pemandangan atas ketika program yang diadakan itu berlangsung, jumlah kehadiran yang diadakan itu tidak seperti yang dilaporkan.

Mari kita perhatikan dengan lebih terpeinci lagi, dewan tempat berlangsungnya kovensyen tersebut hanya mempunyai keluasan 408 meter persegi dengan ukuran 24m x 17m. Dan secara dasarnya ia hanya mampu memuatkan kira-kira 730 buah kerusi sahaja.

Seterusnya melalui penelitian yang dibuat terhadap gambar tersebut, kerusi para tetamu telah dibahagikan kepada 5 bahagian. Di setiap bahagian pula mempunyai anggaran 20 baris yang mana setiap satu baris mempunyai sekitar 12 kerusi. Dengan pengiraan mudah 5 (bahagian) x 20 (baris) x 12 (unit kerusi setiap baris), maka kita akan mendapat anggaran jumlah tempat duduk yang disediakan hanyalah sekitar 1,200 orang sahaja.

Dan gambar keseluruhan program yang diterima pula, menunjukkan dewan tersebut gagal dipenuhi dengan kehadiran seperti yang dilaporkan. Namun sekiranya kita mempersoalkan jumlah yang dinyatakan ini, sudah pasti mereka akan menjawab sebilangan besar hadirin lagi berada di luar dewan.

Jawapan klise yang sering diterima dari pimpinan pembangkang bagi menyokong hujah seperti yang dilakukan ketika program kebangkitan rakyat, bersih dan sebagainya. Mungkin disebabkan atas dasar ini, penurunan indeks kebebasan media di negara ini sedikit menurun seperti yang dikeluarkan oleh Freedom House, ekoran dari penipuan laporan yang sering dikeluarkan oleh media pembangkang.

Dan yang paling menghairankan, di mana pakar matematik pakatan pembangkang, Prof Dr Shahrir Md Zain yang sebelum ini membuat pengiraan berhubung kehadiran semasa program himpunan yang lalu? Atau mungkin juga beliau tersilap letak ‘kalkulator’ (mesin kira-kira automatik) yang pernah digunakan sebelum ini.

Ia mungkin juga antara sebab mengapa pakatan pembangkang enggan mengumumkan calon perdana menteri sekiranya berjaya merampas kerajaan persekutuan kelak. Ia bagi mengelakkan kemarahan pengikut dan penyokong mereka khususnya dari Pas terus menolak Anwar sekaligus memberikan undi sabotaj kepada pakatan pembangkang.

SUMBER : Klik Sini

2 comments:

  1. saalam seperjuangan..mohon pautkan blog kecil saya disini..saya telah pautkan blog tuan diblog saya..

    http://daengselili.blogspot.com/

    terima kasih :)

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Blog tuan sudah saya pautkan. Terima kasih

    ReplyDelete