Saturday 31 March 2012

Banyak Betul Duit Pakatan Nak Hapuskan PTPTN. Dapat Dana Dari Mana Tu?


Banyak betul duit Pakatan ni ye sampai berani beri janji nak hapuskan tol dan PTPTN kalau rakyat pilih depa. Mana depa dapat dana tu? Bukannya sikit duit nak dikeluarkan untuk pelajar yang dapat peluang melanjutkan pelajaran ke universiti. Sedangkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional pun hampir tak larat bila mana pinjaman yang diberi tidak dibayar semula, inikan pulak pembiayaan yang tidak perlu berbayar yang dijanjikan oleh Pakatan ni.


Boleh ke depa tunaikan janji depa tu nanti kalau depa dapat sokongan rakyat dan diberi kepercayaan memegang tampuk pemerintahan negara? Dapat ke mereka mengekalkan kepercayaan rakyat tu selama mereka memerintah? Jangan nanti janji tinggal janji saja seperti yang sedang berlaku sekarang ni. Rakyat Selangor dah merasainya. Rakyat Pulau Pinang juga dah merasa. Rakyat Kedah apatah lagi, kawasan melayu pun nak dibangunkan perkuburan bukan Islam.


Rakyat pun janganlah mudah terpedaya dengan janji-janji manis puak Pakatan ni. Sebagai seorang manusia yang mempunyai akal fikiran yang waras, seharusnya kita tahu menilai yang mana kaca yang mana permata. Seharusnya kita boleh berfikir, di mana datangnya duit untuk diberi pinjam kepada orang lain jika apa yang telah diberi sebelum ini tidak dibayar semula.


Begitu juga dengan para peminjam yang telah menikmati kemudahan yang diberikan oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional untuk mereka meneruskan pelajaran sehingga mendapat segulung ijazah, janganlah lupa untuk membayar semula pinjaman tersebut. Ini bukannya apa, untuk memberi kemudahan yang sama kepada generasi seterusnya pula.

Adat meminjam, haruslah dibayar semula kepada yang memberi supaya ia dapat diagihkan pula kepada orang lain. Hidup tentunya akan menjadi lebih manis jika segala yang ada di dunia ini dikongsikan bersama.

No comments:

Post a Comment