Thursday 15 March 2012

Barang Makan Pun Nak Curi, Siapa Yang Harus Dipersalahkan?

Gambar Sekadar Hiasan

Pelik-pelik perangai manusia hari ini. Tidak mengandung pun, dia menyamar mengandung. Kita punyalah kasihan tengok dia penat bawa perut, rupa-rupanya bukan ada bayi di dalam, sebaliknya ada susu tin sahaja di dalam baju.

Rasanya dalam tempoh sebulan dua ni, ada beberapa kes mencuri barang makanan khasnya susu tepung untuk bayi di mana modus operandinya dengan memasukkan barang curian ke dalam baju. Apalah punya manusia. Makanan yang akan menjadi darah daging pun dari hasil mencuri.

Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini? Kalau tanya Pakatan Rakyat, depa memang akan kata itu salah kerajaan. Maklumlah, kerajaan tak pandai mengawal harga barang macam depa sampaikan rakyat terpaksa mencuri sebab tak mampu membeli. 

Depa tak akan salahkan pemborong yang menyorokkan barangan sehingga menyebabkan kekurangan barang keperluan di pasaran dan akhirnya pekedai menaikkan harga. Depa pun tak akan salahkan diri pencuri tu sendiri sebab malas bekerja, tak mampu mengawal nafsu untuk mencuri dan langsung tiada rasa malu kepada sesama manusia dan tuhan.

Makanan yang dimakan haruslah dari sumber yang halal, barulah kehidupan sentiasa sejahtera. Kalau ia datangnya dari sumber yang haram, alamatnya, haru birulah hidup. Dan bila hidup dah haru biru, mulalah berkira-kira nak haru birukan hidup orang lain pula.

No comments:

Post a Comment