Thursday 15 March 2012

Macam Mana Hendak Tarbiyah Orang Muda Kalau Orang Tuanya Pun Bercakaran Sesama Sendiri?

Tarbiyah membawa maksud cara ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia, baik secara langsung melalui kata-kata mahupun secara tidak langsung dalam bentuk keteladanan, sesuai dengan sistem dan peringkat khusus yang diyakini, untuk memproses perubahan dalam diri manusia menuju kondisi yang lebih baik. Ia sering dikaitkan dengan sebuah parti Islam yang terdapat di negara kita yang pastinya sudah sangat dikenali oleh kita semua tidak kira tua ataupun muda.

Semakin hampir kita akan menghadapi pilihanraya, semakin banyak pula cerita-cerita kurang enak yang didengar mengenai sebuah parti Islam ini. Bermula dari pegangan mereka yang sudah semakin tidak ketentuan arah, corak tindakan mereka yang lebih kepada mengikut arahan dan perkenan rakan kongsi di dalam Pakatan Rakyat, sehinggalah kepada krisis dalaman mereka sendiri.

Mereka mendekati semua golongan terutama golongan tua yang mudah percaya bersama segala cerita kurang enak tentang parti bertentangan yang sudah lama memerintah negara. Bercerita tentang kegagalan kerajaan sedia ada dalam mengagihkan semua yang sepatutnya menjadi hak rakyat kepada yang berhak. Bercerita tentang korupsi dan rasuah serta pemberian tender kepada kroni namun dalam tidak sedar, mereka sebenarnya berniat begitu.

Tidak ketinggalan mereka mendekati golongan muda untuk menarik mereka menjadi penyokong. Melakukan apa sahaja untuk mengajak mereka meninggalkan parti sedia ada dan mengikut mereka yang kononnya melaksanakan konsep negeri berkebajikan. Segalanya untuk rakyat namun apabila sudah mendapat sokongan, perbalahan sesama sendiri pula tersaji.

Krisis dalaman yang berlaku baru-baru ini sehingga memaksa PAS pusat membentuk sebuah Jawatankuasa Pemandu untuk memantau perjalanan pemerintahan sebuah negeri di utara tanahair yang berada di bawah pemerintahan mereka menunjukkan betapa mereka juga sama. Gila kuasa hendak memegang tampuk pemerintahan sehingga sanggup saling menjatuhkan sesama sendiri.

Mengapakah mereka berebut hendak mendapatkan jawatan yang tertinggi? Salah satu faktornya adalah wang yang menjadikan mereka gelap mata. Tidak dapat memerintah bermakna tidak dapat mengagihkan sebarang projek kepada kroni. Apabila ini berlaku, kekayaan tidak dapat dikumpul dan sekiranya ketika pilihanraya yang bakal tiba nanti mereka tertewas, peluang untuk itu langsung tidak akan diperolehi lagi.

Bagaimana hendak mentarbiyah orang muda dan mengajak menukar pegangan jika mereka sendiri bercakaran berebut jawatan hanya kerana wang?

No comments:

Post a Comment