Wednesday 17 April 2013

“Financial Times, A Malaysian Story”: Sebuah Kisah Dongeng Dari Anwar Ibrahim

Financial Times baru-baru ini telah menyiarkan sebuah kisah tentang Malaysia, ditulis oleh Simon Kuper seorang kolumnis bahagian sukan berdasarkan wawancaranya dengan Anwar Ibrahim di sebuah hotel mewah, iaitu Hotel Bristol di Paris, Perancis. Seorang penganut Judaism, beberapa tulisan Kuper turut tersiar di dalam Jewish Chronicle sebelum ini.

Entah kenapa seorang kolumnis sukan mewawancara ahli politik pembangkang Malaysia adalah satu misteri yang tersendiri. Dan kenapakah seorang ahli politik tegar perlu melawat Paris ketika demam pilihanraya begitu hangat di negaranya, adalah satu lagi misteri. Itu belum lagi disebut tentang bagaimana beliau mampu menanggung perbelanjaan lawatan tersebut.

Wawancara itu bermula dengan sebaris lagu lama, yang dinyanyikan oleh Anwar di mana jika kita tidak mengenali beliau, maka kita mungkin menyangka yang Kuper sebenarnya mewawancara seorang penyanyi. Tetapi, bagi yang mengenali Anwar, ‘seorang pelakon’ adalah lebih tepat untuk menggambarkan dirinya.

Kuper tidak bertanyakan Anwar tentang ‘sepak-takraw’ atau ‘silat’ atau mengenai sukan lain di Malaysia, tetapi membawa pembaca kepada sebuah kisah dongeng dari seorang yang selamanya menjadi ‘bakal Perdana Menteri Malaysia’.

Untuk Kuper, Anwar membuatkan kisahnya berbunyi seolah-olah beliau merupakan seorang mangsa penganiayaan yang telah dihumban ke dalam penjara bawah tanah Alcatraz. ‘Kurungan Pengasingan’ adalah ayat yang digunakan untuk menggambarkan kehidupan di penjara Malaysia selama 6 tahun atas tuduhan liwat dan salahguna kuasa. ‘Menyanyi’ merupakan satu-satunya cara untuk menenangkan diri dan kerana itulah beliau gemar menyanyi, katanya.

Tentu sekali, Anwar menafikan semua tuduhan walaupun ketiga-tiga hakim dari Mahkamah Rayuan telah menyatakan dengan jelas bahawa mereka yakin Anwar bersalah tetapi terpaksa melepaskan beliau kerana mangsa yang masih trauma dan takut, telah tidak dapat mengingati tarikh jenayah berlaku dengan tepat. Ingatlah bahawa Anwar sebelum itu adalah Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri yang mempunyai kawalan ke atas polis dan pihak berkuasa yang lain.

Pastinya Kuper telah terlepas pandang akan surat-surat, tulisan dan pesanan yang dihantar oleh Anwar kepada dunia luar dari dalam ‘kurungan pengasingannya’. Kerananya, kerajaan Malaysia pada ketika itu terpaksa berhadapan dengan berbagai tekanan dari barat yang percaya, atau memilih untuk percaya bahawa Anwar tidak bersalah. Pun begitu, suaranya tidak pernah disekat dan beliau bebas berkata apa sahaja yang beliau suka.

Jelas, Anwar telah tidak menyebut fakta bahawa beliau ditempatkan dalam ‘sel kelas pertama’ dengan keistimewaan ‘tukang urut ‘on-call’’ bagi memastikan beliau sentiasa ‘sihat’ ketika di penjara.

Anwar juga menggambarkan dirinya sebagai seorang bijakpandai dan terbuka dengan memberitahu Kuper bahawa beliau menjadi seorang yang banyak membaca ketika di penjara. Antara lain beliau membaca Injil, Lao Tse, Shakespeares dan bermacam-macam lagi.

Selain dari butiran yang menarik ini, mana-mana wartawan politik yang lain pasti akan merasakan keseluruhan wawancara tersebut adalah ‘standard’ atau telah dijangka dari Anwar Ibrahim. Tetapi, pastinya tidak begitu bagi seorang wartawan sukan seperti Kuper.

Wawancara tersebut ternyata hanya berkisar dari kisah yang sama di mana Anwar menuduh Malaysia sebagai mengamalkan demokrasi olok-olok dan bahawa Ketuanan Melayu adalah masalah utama bagi negara ini. Cuma, pada kali ini Anwar menambah sedikit lagi iaitu kononnya semua pesalah di penjara Malaysia disiksa. Sebolehnya, Anwar menggambarkan Malaysia sebagai terkebelakang, tidak bertamadun, kejam, tidak demokratik dan korup serta berada dalam kemiskinan dan ketidakstabilan selamanya.

Dan bukanlah Anwar Ibrahim namanya jika beliau tidak turut menokok tambah kisah drama aksi tentang dirinya dipasang pepijat dan mungkin dibunuh pada bila-bila masa sahaja.

Tentu sekali juga, Anwar sengaja tidak menyebut tentang bagaimana beliau telah menjelajah ke seluruh pelusuk kampung dan bandar untuk berkempen dan berceramah sepanjang masa. Malah, beliau juga pernah menggunakan kenderaan awam, kononnya untuk meninjau keadaan rakyat sebagaimana seorang Perdana Menteri beraksi dalam program mendekati rakyat. Dalam semua siri jelajah, ceramah dan tinjauan itu, tiada satu pun percubaan untuk menyepak kakinya agar tersungkur, apatah lagi membunuhnya. Namun, Anwar terus hidup dalam imaginasinya kononnya beliau adalah seorang yang paling berpengaruh di dunia. Oleh itu, beliau akan menggunakan begitu ramai pengawal peribadi pada bila-bila masa beliau terasa ingin menunjuk-nunjuk.

Hakikatnya, Malaysia langsung tidak sepertimana yang digambarkan Anwar. Negara ini sentiasa aman sehingga dicemburui oleh jiran-jirannya serta dicontohi oleh negara bermasyarakat majmuk yang lain. Ekonomi negara juga kekal kukuh dan rakyat cukup gembira dengan transformasi yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri.

Justeru, mungkin Kuper belum lagi menyedarinya, iaitu bahawa Anwar adalah seorang yang ‘sakit’. Dari cara beliau merujuk kepada ‘Shah Iran’, ‘Vladimir Putin’, dan dalam banyak ceramahnya, turut menyebut ‘Ghandi’, ‘Mandela’ dan ‘Suu Kyii’ sudah cukup untuk membuktikan bahawa beliau sedang berilusi. Beliau nampaknya benar-benar percaya yang beliau layak berada dalam liga yang sama dengan para lagenda tersebut.

Akhir-akhir ini beberapa media barat sudah mula menyedari hakikat ketidakstabilan Anwar. Pernah sebuah media barat menggelarnya sesumpah kerana sering berubah pendirian dan sikap bergantung kepada siapa di sekelilingnya. Kerana itu, hari ini kita boleh mendapati senarai sekurang-kurangnya ratusan orang yang rapat dengannya yang telah meninggalkannya. Mereka juga mengakui telah tertipu dan terpedaya dengan dongeng dan lakonannya. Antara mereka termasuklah peguam-peguamnya, pembantu-pembantunya, rakan-rakan karibnya dan juga penyokong tegarnya.

Anwar memberitahu Kuper bahawa beliau datang dari keluarga biasa. Beliau memanggil jiran bukan Melayunya sebagai ‘uncle’ atau ‘auntie’ sebelum menyertai persatuan pelajar Islam di Universiti dan kemudiannya UMNO. Ini diceritakan bagi menunjukkan sifat beliau yang tidak rasis.

Untuk pengetahuan Kuper, semua orang Malaysia memanggil jiran bukan Melayu mereka yang lebih tua sebagai ‘uncle’ atau ‘auntie’. Ia merupakan budaya negara ini dan tiada apa-apa yang signifikan tentangnya lagi.

Sebaliknya, Anwarlah yang sebanarnya memperkenalkan perkauman di kalangan komuniti Melayu ketika beliau memegang jawatan Mengeri Pelajaran. Beliau juga yang memperkenalkan baju kurung dan tudung sebagai seragam sekolah bagi mewujudkan ruang pemisahan antara Melayu dan bukan Melayu. Sehingga ke hari ini, kenyataannya yang bersifat prejudis terhadap kaum Cina di awal tahun 80an masih tersimpan kemas dan boleh dicapai di Youtube. Hakikatnya, beliau dijemput ke dalam UMNO bagi mengimbangi ektremisme dan rasisme PAS pada ketika itu.

Anwar juga mengkritik DEB kononnya ia menyebabkan yang kaya semakin kaya, iaitu orang-orang UMNO.

Jika Kuper membuat sedikit kerjarumah sebelum berjumpa Anwar, tentu beliau boleh bertanyakan Awnar bagaimana DEB menguntungkan bapanya, abangnya, kakak dan adiknya, rakan-rakannya termasuk teman-teman tidurnya sehinggakan kesemua mereka menjadi kaya sekelip mata apabila beliau menjadi Menteri Kewangan. Jika ia merupakan satu polisi yang buruk yang membawa kepada korupsi, nepotisme dan kronisme, maka ia adalah kerana Anwar yang mempeloporinya.

Oleh itu, rakyat Malaysia tidak mungkin menggelar Anwar sebagai Bapa Politik Wang jika beliau bukan ‘pengasas’nya.

Dan jika Kuper membuat sedikit kerjarumah juga, beliau pasti tahu bahawa pembangkang di Malaysia telah memenangi 4 negeri dalam pilihanraya yang lepas, iaitu prestasi terburuk Barisan Nasional. BN juga tidak pernah memenangi Kelantan sejak 20 tahun lalu.

Jika BN begitu korup dan mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas media, sistem kehakiman, polis dan segala-galanya, maka tidak mungkin parti ini akan mengalami keadaan yang dipanggil ‘prestasi terburuk’ itu. Dan tidak mungkin Anwar akan terlepas dari dakwaan? Atau lebih dari itu, kenapa BN harus membiarkan Anwar hidup begitu lama? Kenapa tidak dibunuh saja sejak 15 tahun lalu daripada membiarkan beliau mengganggu, mengacau dan menyusahkan kerajaan setiap hari?

Pendek kata, jika BN begitu kejam dan berkuasa, kenapa tidak ‘diselesaikan’ sahaja Anwar Ibrahim sejak 1998 lagi?

Apapun, kita faham, bagi seorang wartawan sukan, Kuper tidak mungkin mampu bertanyakan soalan-soalan tersebut. Tetapi, kita pasti, dalam beberapa tahun lagi, seperti juga semua wartawan lain, Kuper akan mula menyedari bahawa beliau telah sebenarnya mewawancara seorang yang ‘sakit’ dan ‘berilusi’ akibat tidak dapat menerima hakikat kegagalan menjadi Perdana Menteri.- BeruangBiru

No comments:

Post a Comment