Friday 5 April 2013

PRU 13: Chua Jui Meng Takkan Bertanding

Pengumuman oleh Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim mengenai pencalonan rasmi Lim Kit Siang mewakili PR di Parlimen Gelang Patah dilihat memberi kesan besar menyebabkan gerak kerja PKR Johor bagaikan kehilangan jeneral perang. 

Mana tidaknya bila mana selepas pengumuman itu, Pengerusi PKR Johor, Chua Jui Meng terus senyap menyepikan diri membawa hatinya yang rajuk selepas kerusi Parlimen Gelang Patah yang menjadi sasarannya kini diberikan kepada DAP. 

Tindakan Anwar menyebelahi Lim Kit Siang sukar dimaafkan oleh Chua Jui Meng selain turut mengecewakan penyokong PKR kerana merasakan Anwar sengaja mengkhianati mereka. 

Masing-masing sebelum ini cukup teruja untuk melihat Chua Jui Meng bertanding di Gelang Patah yang dikira kerusi selamat untuk Pengerusi PKR Johor itu. Segala usaha dan wang ringgit yang dikorbankan kini melayang begitu sahaja dan hasilnya pula dituai oleh Lim Kit Siang. 

Bagi Anwar pula soal setia kawan dalam politik tidak pernah kekal, ia hanya berguna bila ia dianggap menguntungkan dirinya sahaja. Dalam kes di Gelang Patah, ternyata Anwar lebih meyakini pemimpin DAP berbanding pemimpin dalam partinya sendiri. 

Chua Jui Meng perlu menerima hakikat di mana letak kedudukan dirinya pada mata Anwar yang tergamak membiarkan pemimpin dalam parti sendiri terkonteng-konteng tanpa pembelaan. 

Tika ini banyak spekulasi membayangkan kemungkinan Chua Jui Meng akan keluar dari PKR atau pun mungkin mengambil langkah drastik mengganggu kempen PR di Johor setelah dirinya diketepikan. 

Dalam perkembangan terbaru, Nanyang Siang Pau melaporkan pada hari Sabtu 6 April 2013 nanti Chua Jui Meng akan membuat satu pengumuman penting berkemungkinan besar mengenai hala tuju politiknya. 

Ada sumber menyatakan Chua Jui Meng hampir pasti menolak tawaran bertanding di tempat lain dan mungkin menyepikan diri serta tidak akan mengambil bahagian dalam PRU 13. 

Jika ia menjadi kenyataan bermakna PR akan mendepani PRU 13 dalam keadaan tempang, kalau pun Chua Jui Meng berubah fikiran saat akhir menerima tawaran bertanding di mana-mana kawasan ia tetap memberi kesan moral kepada jentera PKR.  - BeruangBiru

No comments:

Post a Comment