Tuesday 5 March 2013

Lahad Datu : Penceroboh Digempur Awal Pagi

Empat kilometer persegi di Kampung Tanduo, dekat sini, diisytiharkan sebagai zon pertempuran selepas Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menggempur pengganas di kawasan itu, kira-kira 7 awal pagi ini.
Sementara itu, 10 kilometer persegi pula berada dalam kawalan pasukan keselamatan dan laluan masuk ke kampung terbabit turut ditutup bagi menjamin keselamatan orang awam. 
Serangan yang dilancarkan itu dipercayai menggunakan dua jet pejuang F18 dan empat jet Hawk bagi menumpaskan pengganas yang sudah berkampung di kawasan berkenaan sejak 12 Februari lalu. 
Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, serangan itu dilancarkan selepas pengganas enggan menyerah diri walaupun diberi peluang berbuat demikian sebelum ini.
"Pengganas tidak mahu menyerah diri seperti yang kita minta menyebabkan tindakan terpaksa diambil untuk menjaga keselamatan negara terutama keamanan di Sabah.
"Kawasan operasi serangan juga tertumpu di empat kilometer persegi Kampung Tanduo sementara 10 kilometer persegi berada dalam kawalan pasukan keselamatan," katanya kepada pemberita pada sidang media Ops Sulu, hari ini. 
Ismail berkata, sebelum serangan itu, pihaknya sudah melakukan pemeriksaan dan penggeledahan di semua rumah penduduk sebelum serangan dilakukan bagi memastikan tiada orang awam ketika serangan. 
"Ketika serangan itu, kita juga mendapat tentangan daripada pengganas yang melepaskan tembakan. Sehingga ini, kita tidak dapat sahkan jumlah kematian dan yang tercedera di pihak musuh," katanya. 
Beliau berkata, dalam serangan itu pasukan keselamatan juga tiada yang kehilangan nyawa dan serangan ke atas pengganas masih berterusan.
Kronologi
7.00 pagi: Jet pejuang mula menggempur Kampung Tanduo dengan menggunakan sekurang-kurangnya empat bom dari udara. 
7.30 pagi: Dua helikopter Nuri kelihatan menuju ke arah Felda Sahabat 17.
9.00 pagi: Polis melakukan sekatan jalan raya di semua laluan masuk dalam lingkungan kira-kira 30 kilometer dari Kampung Tanduo.
9.15 pagi: Beberapa ambulans dari Hospital Lahad Datu dilihat menuju ke arah Felda Sahabat 17 - HM

Ulasan WK

Baguslah PDRM bekerjasama dengan ATM untuk menggempur penceroboh kedaulatan negara tu. Sudah lama tempoh diberi kepada mereka untuk keluar sendiri daripada kawasan yang diceroboh namun mereka bertindak ganas menyerang anggota keselamatan Malaysia hingga menyebabkan kematian.

Apabila jalan rundingan sudah tidak mampu mencapai persepakatan, dan perwira negara mula gugur satu persatu demi mempertahankan kedaulatan negara, seharusnya masa tidak perlu dibazirkan terlalu lama. Tindakan mempertahankan kedaulatan dan mengekalkan keselamatan negara harus dijalankan dengan secepat mungkin sebelum lebih ramai perwira negara gugur menyembah bumi.

Kita harus membuktikan kepada dunia luar bahawa sebarang pencerobohan untuk mengganggu keselamatan dan kedaulatan negara tidak akan dibiarkan begitu sahaja.  

No comments:

Post a Comment